SHF årsmöte 22 februari 2004
av Björn Thinning

Detta årsmöte var ett av SHF:s längre årsmöten som jag har varit på. Anledningen till det kan nog ligga i att föreningen har varit mycket aktiv under 2003. Det har varit många trevliga möten, flera exkursioner, Skåneresa, resor till olika herpetologiska evenemang runt om i landet och dessutom har vi arrangerat både ett symposium och ett expo – kort sagt har det alltså varit ett mycket händelserikt år.

Inom styrelsen blev det en hel del förändringar också, en stor del av den gamla styrelsen avgick och många nya styrelsemedlemmar blev invalda. Ny ordförande blev Petter Albinson som skall se till att hålla ångan uppe inom föreningen med mycket aktiviteter, Petter har varit med i styrelsen i flera år och varit mycket aktiv så han kommer säkerligen göra ett bra jobb som ordförande.

Det är roligt att höra att det inte finns några planer att trappa ner på tempot när det gäller föreningsaktiviteter. Jag får passa på och önska den nya styrelsen lycka till med arbetet under 2004! Efter årsmötet var det i vanlig ordning kaffe och tid för en liten pratstund.

Sydafrika var nästa punkt på programmet, medlemmen Mattias Almquist har vid flera tillfällen besökt detta spännande land. Han kom nyligen hem från en längre vistelse och kunde visa många vackra bilder från sina resor i landet. Herptiler som han har sett är bland annat ringhals (Hemachatus haemachatus), en spottande kobra som föder levande ungar! Flera arter av korallkobror (Aspidelaps sp.) samt puffadder (Bitis arietans) tillhör giftormarna som vi fick se bilder på. Andra intressanta herptilarter som vi fick se bilder på var t ex. hussnokar (Lamprophis sp.), gördelödlor (Cordylus sp.) och leopardsköldpaddan (Geochelone pardalis). Som ”grand final” efter många fina bilder avslutade Mattias med ett par bilder på Natal-klippyton (Python nataliensis). Det var ett mycket bra föredrag med många fina bilder på både natur och herptiler.